Noget om at gøre forretninger i Tyrkiet
Nogle gode råd til danske
forretningsrejsende i Tyrkiet og til danskere, som køber eller
lejer bolig i Tyrkiet - og som derfor vil stifte bekendtskab med en anderledes forretningskultur.
Tyrkisk ledelsesstil
Tyrkiske arbejdspladser beskrives som et meget formelle. God
gammeldags høflighed er vigtig. Som vesterlænding
kan man muligvis finde arbejdstempoet langsomt, men det er dumt at skubbe
på. Hvis man vil skabe tillid og accept hos en tyrkisk
forretningspartner, skal man selvfølgeligt hans måde at gøre tingene på.
Mange tyrkiske virksomheder er familieejede, og chefen er en
faderfigur. Chefen har altid ret - også selvom han ikke har. Juniorpersonale rejser sig op, når seniorpersonale kommer ind i lokalet.
Der bliver åbnet døre, og hentet te. Den afslappede danske måde
at dusse chefen er ofte uacceptabel.
Juniormedarbejdere forventer lederskab,
og føler ikke sig godt tilpas, hvis man som leder forsøger at spille
ligemand. Teamarbejde kan af samme grund være en kejtet affære.
Agtværdig opførsel og diskretion går frem for alt andet. Du
må aldrig kritisere
kolleger eller en underordnet mens andre hører på. Det vil føre til
at vedkommende taber ansigt – og du vil måske aldrig blive
tilgivet.
Det første forretningsmøde
Du skal ikke nødvendigvis forvente at få en masse udført ved
det første møde. Mødet drejer sig først og fremmest om at opbygge
tillid, og at få etableret en relation. Det kan være, at du ikke ikke engang
møder
chefen, men nogen længere nede i hierarkiet, som har til opgave
at vurdere dig.
Dagsordenen står på te eller kaffe og en lang small talk. Men
du skal ikke falde i og begynde at snakke forretning før nogen
andre gør det. Lad din vært lede konversationen, og pas på med
ikke at komme ind på følsomme emner.
Udfaldet af det første møde er yderst vigtigt, og hvis din tyrkiske
modpart synes, at der er noget mærkeligt eller betænkeligt ved
dig, så får du måske aldrig invitation til møde nummer to.
Forhandlinger på tyrkisk
I Tyrkiet er det at gøre forretninger beskrevet som en langsom
dans, hvor man fra begge sider byder ind med fordele og
begunstigelser indtil et
passende kompromis er opnået. Det er beskrevet som en proces,
hvor man skal finde frem til prisen på en sjældent
og værdifuldt tæppe.
Der er nogle ting, du skal være opmærksom på ved hvilket som
helst forretningsmøde:
- Man holder sig ikke altid lige så meget til dagsordenen
som i Danmark. For en dansker kan det synes som om, der
mangler struktur på mødet. Det er helt normalt at mødet
afbrydes flere gange af mobiltelefoner, hvor den der
modtager samtalen ikke nødvendigvis går ud af lokalet.
- Det er meget uhøfligt at afbryde eller korrigere nogen.
Vent til modparten er færdig med at tale inden du kommer med dine
synspunkter. Og vær diplomatisk.
- Vær forsigtig med at presse for meget på med deadlines
eller lignende, da
tyrkere ofte synes, at vi europæer er for anmassende. Det vil
bare bekræfte mange i deres forudfattede meninger om
vesterlændinge.
- Penge er ikke alt, og tyrkere vil ofte afvise et bedre tilbud
til fordel for en aftale med en, de har tillid til, ser op til, eller
som kan være behjælpelige på andre områder.
- Hvis du modtager et tilbud, så gå ikke nødvendigvis ud fra,
at det er bindene. Ordren er ikke i hus før kontrakten er
underskrevet.
- Hvis dit tilbud er afvist, kan det godt være, at der går
lang tid inden du opdager det. Tyrkere hader nemlig at
sige nej, og vil gøre meget for ikke at være årsag til, at
du skal tabe ansigt.
Udveksling af visitkort
Netværk er yderst vigtigt i Tyrkiet, og visitkort spiller en
vigtig rolle. Det at få eller give et visitkort er selvfølgeligt
også meget bekvemt, da man dermed har bedre chance
for at få fat i et navn og huske det. Tyrkere udleverer ikke automatisk
et visitkort, så hvis du bliver tilbudt et, er det en invitation
til at forblive i kontakt. Tag imod visitkortet med respekt. Hvis
du lægger det i en flot visitkortholder giver du et positivt signal.
Dit eget visitkort bør være af god kvalitet, og gerne med dine
kontaktoplysninger på tyrkisk på den ene side. Giv kortet til folk,
du kan gøre brug af senere. Man udveksler altid kort ved møder,
og efterlad også gerne et i receptionen.
|